tisdag 16 juni 2009

Nu är det flytt-tider på Älvkvarnskolan. Förskoleklassen o årskurs 1 ska flytta högst upp i huset. Barnen har varit med o stuvat ner alla saker i flyttlådor. På kvällen var det en första träff inför förskoleklassens start i augusti. Det kom sex nya kompisar till blivande Hexagon - förväntansfulla o nyfikna. Under tiden barnen var o träffade "fröknarna" var vi andra o hade information o fikade, skolsköterskan var med. Efter ett tag kom barnen in till sina väntande mammor o pappor. Jag tror o hoppas att barnen kände hur stort o högtidligt det var, dags att börja skolan!

Samtidigt nere i matsalen hade James grillkurskväll med några föräldrar, det var tur med vädret. På uteplatsen sken solen. Jag tog mig en liten smaktallrik - väldigt gott! Jag håller nog gösen på första plats... Under tiden som vi satt där ute hamnade jag i ett intressant samtal med några pappor på skolan. Vi kom in på vilka kompetenser Sverige kan konkurrera med i framtiden, särskilt i relation till ex. Kina, Indien, som har 20000 sökande på en plats på Handels,(I sverige kanske det är 2 behöriga sökande) Konkurrensen är svidande. Jag refererade till en föreläsning som menade att kreativitet o innovativ förmåga var kompetenser som vi definitivt kan konkurrera med i en framtid. Till det ska adderas ungdomars, -idag förmåga till nätverksbyggande (kommunierar med omvärlden via internet, spel, wow, skype, fb osv) Ett nätverksbyggande som inte alltid den svenska skolan stimulerar. Det mesta av dessa kunskaper o kompetenser tillägnar sig alltså barnen utanför skolan på fritiden. Något att verkligen fundera o ta på allvar om man vill bygga en skola i samtid för framtid.

Jag blev ännu mer övertygad när jag själv kom hem. Den äldsta sonen satt via Skype o pratade med en norsk kille. Dom valde att prata engelska eftersom dom inte riktigt förstod varandra på svenska resp. norska. Kommunikationen skedde alltså uteslutande på felfri engelska, komplexa ord som jag själv inte har hört talas om... Sonen spelar alltså World of Warraft. Dom har bildat ett team. Jag tror att jag ska ändra min syn iaf delvis på spelandet... Nätverksbyggande o engelska på avanerad nivå... WOW kanske inte är så dåligt ändå...

Förresten det finns en bokstav som den här datorn inte har kunnat skriva i den här bloggen.

/ L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar